مصاحبه آقای دکتر بخشعلی پور مدیر عامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه با موضوع قدمت فرودگاه قزوین و فعالیتهای انجام شده

مصاحبه آقای دکتر بخشعلی پور مدیر عامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه با موضوع قدمت فرودگاه قزوین و فعالیتهای انجام شده

مصاحبه آقای دکتر بخشعلی پور مدیر عامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه با موضوع قدمت فرودگاه قزوین و فعالیتهای انجام شده

فرودگاه قزوین در سال 1312 تاسیس شد درسالهای اول در اختیار متفقین بود.مساحت فرودگاه قزوین 196هکتار می باشد و دارای دوباند بصورت کراس (متقاطع) هرکدام بطول 1300 و 1600 متر می باشند. امور مربوط به مبارزه با آفات بصورت جسته و گریخته دراین فرودگاه انجام می شد.
شرکت هواپیمائی خدمات ویژه از نوع دولتی است. وظائف آن مبارزه با آفات و سمپاشی و حفظ امنیت غذایی کشور می باشد.در کشور 15 شرکت بصورت ایرلاین فعالیت دارند که شرکت هواپیمایی خدمات ویژه بصورت خاص و ویژه فعالیت دارد و مقررات و قوانین SPU را دارد. این شرکت در سال 1354 در اصفهان تاسیس شد.نیروی هوائی ایران چند فروندهواپیمای F14، F4، F5 خریداری کرده بود که با توجه با افزایش بار ترافیکی در فرودگاه اصفهان ، شرکت و فرودگاه به فرودگاه قزوین منتقل گردید.
شرکت هواپیمایی خدمات ویژه دارای 4 پایگاه اصلی در شهرهای قزوین، شیراز ، گرگان و صفی آباد در دزفول می باشد.همینطور از 400 باند و استریپ درکشور که متعلق به وزارت جهاد و کشاورزی است استفاده می شد.
حدود بیست سال پیش سمپاشی به راحتی انجام می شد. تعداد ناوگان هوایی شرکت جهت سمپاشی به 160 فروند می رسید که از این تعداد 40 فروند ملکی و 120 فروند بصورت استیجاری از کشورهای روسیه و لهستان تامین می شدند.
از آنجاییکه سمپاشی باعث آلودگی هوا و محیط زیست می شد پاشش سم کاملا ممنوع شد و فعالیت ها ی فرودگاه کاهش یافت اما مبارزه با آفات ادامه پیدا کرد.بطور مثال مبارزه با آفت ملخ که در جنوب کشور انجام شد. اگر هواپیماهای شرکت اعزام نمی شدند ممکن بود این ملخها به جنگلهای شمال کشورهم برسند.
در سال 1400 دو پروژه بزرگ در جنگلهای ارسباران و زاگرس در کردستان داشتیم. درختان بلوط مورد هجوم آفات قرار گرفته بودند که از طریق هواپیماهای “درامادر” این پروژه انجام گردید.
در شرکت هواپیمایی خدمات ویژه سه نوع هواپیما موجود است.هواپیماهای درامادر که ماکزیمم وزن برخاست (تیک آف) آن 4200 کیلوگرم است و حدود 1500 لیتر ظرفیت حمل سم دارد. عملکرد آن در هر ساعت60 هکتار سمپاشی و آفت کشی را انجام می دهد.اندورانس این هواپیما حدود 4 ساعت و نیم است.هواپیمای دیگری که خیلی قدیمی شده و بازنشسته شده “تراش کاماندر” ساخت امریکا است و هواپیمای “سسنا 185” دیگر هواپیمای این شرکت می باشند.
در حال حاضر حدود 13 فروند هواپیمای عملیاتی داریم.با توجه به اینکه فعالیت شرکت غیرنظامی است و بر اساس قوانین و مقررات و الزامات ایکائو و تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری که بعنوان حاکمیت دولت می باشد و نظارت کامل بر کلیه فعالیتهای صنعت هوانوردی را در کشور دارند فعالیت می کنیم و تحت پایش و ممیزی و مانیتورینگ کارشناسان ، ممیزان و سرممیزان این سازمان دولتی هستیم.
با توجه به کاهش عملیات سمپاشی و همینطور کوچکترشدن زمینهای کشاورزی،سمپاشی با هواپیما توجیه اقتصادی ندارد چون هزینه تعمیر، نگهداری وعملیاتی زیادی دارند. هواپیما سوخت LL100 وارداتی مصرف می کند و وابستگی زیادی به قیمت دلار دارد. ازینروبه سمت دانشهای نوین و وسایل پرنده ای که دردنیا دراین حوضه فعالیت می کنند رفتیم.یکی از این وسایل پرنده “جایروپلنت”ها هستند، که ازهواپیماهای ULیا فوق سبک هستند و کشورهای مختلف نسبت به طراحی و ساخت این هواپیماها اقدامات موثری انجام داده اند. در شرکت کارگروهی تشکیل دادیم و باتوجه به انواع مختلف این هواپیما به این نتیجه رسیدیم که یک نوع جایروپلنت را در برنامه توسعه ای و نوسازی ناوگان در هنگام تخصیص بودجه بتوانیم جایگزین کنیم.مزیت هواپیماهای سبک این است که چند منظوره هستند. مدت زمان سمپاشی در سال دوتا سه ماه است، در مدت باقیمانده سال می توان هواپیما را از حالت سمپاشی خارج کردو صندلی نفر دوم را نصب کرد. امور مربوط به آموزش وگردشگری،اگروتوریست یا گردشگری کشاورزی راکه صنعت فوق العاده جدیدی است و بتازگی در کشور رونق یافته است را ان شاا… بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم.
یکی از فعالیتهای موثر انجام شده افزایش محدوده کاری اساسنامه شرکت است .موضوعات مربوط به اگروتوریسم ،گردشگری، آموزش،گردشگری طبیعت، اجاره کردن هواپیما،حمل محصولات بار به وسیله هواپیماهای کارگو و باری از برنامه های توسعه ای شرکت می باشد. بسترها را آماده سازی کردیم و ساختار سازمانی را براساس برنامه ها سروسامان دادیم.
از دیگر موضوعات در زمینه کشاورزی که شامل دستورکار شرکت است پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین است که در اموری نظیر نقشه برداری، مبارزه با آفات و سمپاشی در دنیا فعالیت می کنند.در برنامه های توسعه ای شرکت از پنج شرکت دانش بنیان دعوت شد که در زمینه طراحی ، ساخت و بهره برداری با موضوع کشاورزی را با استفاده از پهپاد را در فرودگاه انجام دهند.
یکی از معضلات ماتامین نیروی انسانی بومی است. نیروی انسانی در صنعت هوانوردی بسیار گران قیمت است و هزینه نیروی انسانی که از تهران یه قزوین اعزام می شود بسیار زیاد است.بنابراین درسومین ماه فعالیتم اولین هنرستان هوانوردی را در استان قزوین در محل فرودگاه تاسیس کردیم که امیدوارم طی سه چهار سال آینده بتوانیم از این افراد در جهت تامین نیروی انسانی بومی در فرودگاه در زمینه فنی و عملیاتی استفاده کنیم.
در راستای تامین نیروی انسانی بومی در استان قزوین در برنامه های آتی مقرر شد طی دو سال آینده یک دانشگاه جامع علمی کلربردی در رشته های ابیونیک ، الکترونیک هواپیما و تعمیرونگهداری و مهمانداری تاسیس کنیم تا فارغ التحصیلان این هنرستان بتوانند در این دانشگاه تحصیل کنند.دانشجویان با کمترین هزینه و کمترین زمان آموزشهای آزمایشگاهی و کارگاهی را بصورت صحیح و با کیفیت با امکانات موجود در فرودگاه ، انواع لوازم هواپیما مثل موتور و ملخ که به راحتی در دسترس آنها قراردارد فرا می گیرند.
باتوجه به اینکه فرودگاه قزوین قدمت هشتادساله دارد اما عملا استان قزوین فرودگاه ندارد.در صدد توسعه باند در حدود یک کیلومتر با بخش سرمایه گذاری خصوصی هستیم که هواپیما با ظرفیت کمتر از پنجاه نفر یا پانزده نفر داشته باشیم و فعالیت کنیم . 220 استریپ از 400 استریپ در کشور متعلق به وزارت جهادو کشاورزی است. با تلاشهایی که با همراهی آقای دکتر مجابی انجام شد و نامه نگاریها و مباحثی که داشتیم آقای وزیر وقت مجوز 220 استریپ را از لحاظ مدیریتی و منفعتی را به شرکت منتقل کردند که نقطه عطف مهمی از نظر اشاعه فرهنگ هوانوردی می باشد، هواپیماهای بدون سرنشین و سبک و آموزشیها و ایرتاکسی ها به راحتی میتوانند در کشور مثمر ثمر باشند.
از جمله برنامه های در حال انجام موضوع استارتاپ ها هستند.تفاهمنامه ای با استانداری فارس و وزارت دفاع تنظیم شد که 500 نفر از افراد روستایی با سواد و علاقمند و 500 فروند هواپیمای بدون سرنشین با ظرفیت حمل سی لیتر سم را تشکیل دهیم. وزارت دفاع متولی طراحی و ساخت پهپادها هستند که این تعداد را تهیه تا به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار کشاورزان قرار گیرد و بخش خصوصی هم بصورت استارتاپ در این زمینه فعالیت کنند.این پروژه بصورت پایلوت طراحی راه اندازی و اجرا شده است.در صورتیکه وزارت دفاع این پهپادها را در اختیار دوستان قرار دهند اینکار را انجام می دهیم.
از دیگر فعالیتهای مهم و برجسته شرکت، اولین مجوز ایرتاکسی در کشور متعلق به شرکت اطلس خمین با4 فروند هواپیما صادر شد.با رایزنیهای انجام شده یکی از سوله های خوب و بزرگ ما در استان قزوین مقر این تاکسیها می باشند و دراختیار این شرکت قرارداده شده است.
مطابق قانون هر پنج سال کل کشور جهت جلوگیری از جنگل خواری و زمین خواری باید اسکن شود.سازمان نقشه برداری متولی این امر می باشد که متاسفانه با چهار فروند هواپیما از رده خارج این امکان وجود ندارد.با طراحی و تجهیز دوربین روی هواپیماهای موجود شرکت ما واخذ تایید مقام ذیصلاح که سازمان هواپیمایی کشور است این پروژه انجام می شود.
در مراسم افتتاحیه ایر تاکسی یا تاکسی هوایی در طی دوروز نزدیک جابجایی هشتاد مسافر شامل خبرنگاران ، مسئولین استان و سایرین را با ایرتاکسی ها و هواپیماهای گردشگری فعال خدمات مسافری را انجام دادیم.
از آنجاییکه ریل قطار تهران به آذربایجان شرقی در مجاورت فرودگاه قزوین می باشد می توان به راحتی باراندازهای باری در فرودگاه ایجادکرد که بتوان حمل و نقل ریلی،جاده ای وهوایی را داشته باشیم.
یکی دیگر از فعالیتهای شرکت اطفاء حریق می باشد. دو فروند هواپیمای ایلوشین 76 و چندین بالگرد و تعدادی هواپیما به کیتهای آتشنشانی مجهز شده اند.
اولین نمایشگاه پهپادی با محوریت کشاورزی و گردشگری کشاورزی بزودی در اواخر خردادماه با همکاری شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی و مذاکرات انجام شده با معاونت علم و فن آوری ریاست جمهوری آقای دکتر ستاری با حضور 35 شرکت دانش بنیان با محوریت طراحی و ساخت پهپادهای کشاورزی ، نقشه برداری هوایی و گردشگری کشاورزی افتتاح خواهد شد و در این رابطه یک سوله 2000 متری در اختیار آنها قراردادیم.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.